Schoolaanwezigheid
Ook binnen ons SWV proberen we de vertaalslag te maken van verzuim naar schoolaanwezigheid.
Met 7 van onze scholen zijn we in januari 2025 gestart met scholing en coaching rondom dit thema. Alle scholen die meedoen hebben een SAT (schoolaanwezigheidsteam) gevormd, bestaande uit een ondersteuningscoördinator, een data-analist en een collega uit het management. Op deze manier wordt het vergroten van de schoolaanwezigheid van meerdere kanten geanalyseerd en gestimuleerd.
Dit doen wij door gebruik te maken van het MD-MTSS raamwerk. Bij dit raamwerk ligt de focus op de aanwezigheid van leerlingen en de aanpak richt zich op álle leerlingen en niet alleen op de leerlingen waar zorgen over zijn. De kern van het raamwerk is zo vroeg mogelijk signaleren, waarmee langdurig verzuim wordt voorkomen (de groene laag van de piramide).
Het MD-MTSS raamwerk kent een aantal leidende principes:
- ondersteuning op basis van de behoeften van alle leerlingen,
- gericht op het hele systeem en niet alleen op individuele leerlingen,
- gericht op preventie in plaats van wachten tot het mis gaat,
- teambenadering: data-gestuurd en probleemoplossend,
- gebruik makend van evidence-based interventies.
Deze andere manier van denken en handelen start met urgentiebesef. Urgentiebesef bij de mentor, de docent, de teamleider, maar ook de ouders en de leerlingen zelf. Kortom, bij iedereen. Soms worden die paar minuten per dag niet gezien als iets groots, maar als het structureel voorkomt dat een leerling een stukje onderwijs dagelijks of wekelijks mist, dan is het effect op langere termijn groot. Onderstaande staatje laat dit goed zien:
Leerling mist alleen maar… |
Dat is per week… |
En dat is per jaar… |
En na 13 jaar school is dat… |
10 minuten per dag |
50 minuten per week |
1,5 week per jaar |
Bijna een half jaar |
20 minuten per dag |
1 uur en 40 minuten Per week |
2,5 week per jaar |
Bijna 1 jaar |
30 minuten per dag |
Halve dag per week |
4 weken per jaar |
Bijna 1,5 jaar |
1 uur per dag |
1 dag per week |
8 weken per jaar |
Meer dan 2,5 jaar |
Het bereiken van meer schoolaanwezigheid is niet alleen een verantwoordelijk van de scholen en het SWV. We werken hierin nauw samen met het PO en het MBO, om vervolgens samen met externe partners zoals de leerplichtambtenaar, de GGD en de gemeente toe te werken naar een eenduidige werkwijze.