IB platform
Wat is het IB platform?
Sinds 2021 is het IB platform ingericht voor het SWV Kop van Noord Holland PO. Het IB platform heeft zich tot doel gesteld om de kwaliteit van afstemming en samenwerking binnen het SWV op een hoger niveau te brengen. Het IB platform probeert vanuit de rol die IB-ers hebben op de werkvloer, aan te haken bij de uitvoering van passend onderwijs en het samenwerkingsverband te informeren en mee te denken over beleid. Te denken valt aan:
- Meedenken over ondersteuningsplan, de structuur en de facilitering vanuit het samenwerkingsverband.
- Het oppakken van urgente ontwikkelingen..
- Het stimuleren van inclusiever onderwijs.
- Het verbinden van praktijkvraagstukken met beleid.
- Het IB Platform als schakel gebruiken tussen bestuur en Ib-ers.
IB platformleden
Het IB platform bestaat uit een voorzitter en zes leden. Er is gezocht naar een afvaardiging vanuit de verschillende regio's en vanuit verschillende schoolbesturen. De voorzitter en leden komen 6 x per jaar bij elkaar en werken dan aan vastgestelde doelen. De voorzitter stuurt na elke vergadering de IB Platform-notulen per mail naar alle ib-ers binnen het samenwerkingsverband. De IB Platform-deelnemers fungeren als vraagbaak voor de IB-ers binnen het SWV. Voor het halen en brengen van kennis, ervaring, informatie en tips kun je contact met hen opnemen via de mail.
Het IB platform zorgt via scholengroepen en IB bijeenkomsten voor terugkoppeling naar de achterban. Ook wordt 2 keer per jaar in de nieuwsbrief een terugkoppeling gegeven.
Deelnemers aan platform
Voorzitter is Joke Harlaar, jharlaar@swvkopvannoordholland.nl (06-45409836)
De volgende IB-ers hebben zich aangemeld om binnen dit platform 6 x per jaar deel te nemen aan een overleg en de daarbij behorende voorbereiding etc.
Kopwerk |
Marielle Renes (Koningin Julianaschool) Ilse Botman (Het Creilerwoud) |
Surplus |
Maaike Bak (De Wielewaal) Ellen Schilder (De Keerkring) |
Sarkon |
Marsha de Boer (Trimaran) Joke Harlaar (De Rank) Voorzitter |
Meerwerf |
Anja Siecker (De Dijk) |
Data: IB platform overleg (online of op locatie)
- 17 oktober 2024
- 26 november 2024
- 9 januari 2025
- 13 maart 2025
- 13 mei 2025
- 3 juli 2025
Onderwerpen 2022 - 2023
Onderwerpen voor 22-23 a.d.v input IB-ers, bestuurder en punten van vorig jaar.
Punten vanuit 21-22
- Groeidocument blijven volgen. aanvullen met OZA deel
- Ontwikkeling volgen o.g.v. arrangementen aanvragen via bestuur nu OTG er niet meer is
- Viertaal aansluiting versterken
- Website
- OZA werkwijze en ontwikkelingen volgen
Communicatie en verbinding
- Versterken van een goede verbinding tussen IB-ers en het IB platform
- Goede terugkoppeling regelen tussen IB platform en IB netwerken en scholengroepen
- Proces: helder maken hoe het IB netwerk zich verhoudt tot IB netwerken ( bestuur en scholengroepen. wie doet wat?
Voorschoolse afstemming
- Aanpak verbeteren afstemming voorschool,
- Bekendheid JRK team bij voorschoolse voorzieningen te vergroten?
PO/VO doorgaande lijn
- Aansluiting NT2 leerlingen naar VO!
- Doorgaande lijn PO-VO op gebied van speciale onderwijsbehoeften
- 1 overdrachtsformulier
Inclusie/ handelingsgericht werken
- Wens: mogelijkheid verkennen om een expertiseteam in scholengroep in school te halen om preventiever te kunnen handelen binnen de school
- Kennis bij de leerkrachten vergroten over inclusief onderwijs
- Hoe gaan we inclusief onderwijs realiseren zonder de leerkracht meer/administratief te belasten?
- Meer experts m.b.t. gedrag ivm de huidige lange wachttijden
- Ontclusteren
- Wat is er nodig om Ib-ers in positie te brengen?
- Wat hebben IB-ers nodig om inclusie te kunnen organiseren en uitvoeren op hun scholen(denk aan training bv?)
- Ophalen van wat er in het werkveld gebeurt op het gebied van ontwikkelingen rondom inclusie. goede voorbeelden delen en wat niet helpend is ook teruggeven.
- Viertaal uitnodigen om te kijken naar de samenwerking
Schakelklas
- Schakelklas Den Helder en Schagen, wat kunnen ze van elkaar leren
- Aanmeldingscriteria PUK
Overig
- Overvraging van de hulpverlener
Notulen IB Platform
Klik hier voor de notulen van 14 mei 2024